Op 23 februari 2016 is het Uitvoeringsbesluit Omgevingsvergunning in het Belgisch Staatsblad verschenen. Dit zal een revolutie betekenen in het milieuvergunningslandschap. Vanaf 23 februari 2017 zullen we dus niet langer spreken van een milieuvergunning, milieumelding, stedenbouwkundige vergunning, verkavelingsvergunning of stedenbouwkundige melding maar wel van de omgevingsvergunning of –melding.
De integratie van alle deze vergunningen, zal ertoe leiden dat er niet langer twee procedures hoeven doorlopen te worden namelijk deze rond ruimtelijke ordeningsaspecten en de andere rond milieugebonden aspecten. Eén gezamenlijk aanvraagdossier volstaat met één openbaar onderzoek en één adviesronde. Er blijven ook nog maar twee vergunningstracés bestaan, dat van de gewone en dat van de vereenvoudigde vergunningsprocedure met daarnaast één meldingsprocédé.
Maar welke impact zal deze nieuwe procedure nu hebben op de gemeentelijke/stedelijke afhandeling?
Inzetten op digitaal spoor
Alles zal dus in werking gaan vanaf 23 februari 2017, tegen dan moeten steden/gemeentes zich voorbereid hebben. Aanvragen, verzoeken en meldingen kunnen zowel digitaal als analoog worden ingediend. Voor de verdere behandeling ervan tussen de betrokken overheden wordt uitsluitend voor een digitaal spoor met een digitaal uitwisselingsplatform gekozen.
Openbaar Onderzoek Pragmatisch
De bepalingen voor het openbaar onderzoek worden met het uitvoeringsbesluit vastgelegd. Het openbaar onderzoek zal, indien nodig, altijd 30 dagen duren. De huidige regeling bij Ruimtelijke Ordening waarbij een zeer beperkt aantal openbare onderzoeken 60 dagen duurden, wordt verlaten wegens te complex (en dus te veel kansen op procedurefouten).
De meest voorkomende bekendmaking bij de gewone vergunningsprocedure is:
- De aanplakking van een affiche;
- De publicatie op de website van de gemeente, en
- De terinzagelegging in het gemeentehuis waar het voorwerp van de aanvraag uitgevoerd zal worden
Er zijn afwijkingen hiervan mogelijk bij aanvragen voor projecten of voor veranderingen aan projecten die uitsluitend mobiele of verplaatsbare inrichtingen omvatten (bv. mobiele betoncentrale). Aanplakking van affiche op plaats van exploitatie is dan niet nodig, wel meer pragmatische werkwijze. Het is immers niet de bedoeling dat de aanvraag voor een mobiele of verplaatsbare inrichting of activiteit die bijvoorbeeld het volledige grondgebied van het Vlaams Gewest bestrijkt, in elke van de 308 Vlaams gemeenten ter inzage moet gelegd worden. Dit gebeurt dan in het provinciehuis van de betrokken provincies.
De publicatie op de website gebeurt op een voor bekendmakingen geëigende en opvallende plaats op de website. Dit hoeft niet op de startpagina maar een link naar het thema ‘omgeving’ kan hier wel worden aangebracht. Op de pagina ‘omgeving’ kan dan een rechtstreeks link naar de pagina met aankondigingen van de lopende openbare onderzoeken worden voorzien. De tekst die gebruikt moet worden, wordt gegenereerd door het omgevingsloket. Deze zijn echter miniem, als de gemeente het nuttig acht, kan zij altijd meer gegevens publiceren op haar website.
Deze vorm van bekendmaking komt in plaats van aanplakking van een affiche, op de daartoe geëigende plaatsen van de gemeente wat vanaf 2017 dus definitief tot het ‘verleden’ tijdperk behoort.