OmgevingConnect is een online bibliotheek van Vanden Broele

Nieuwe wijzigingen van het VLAREM (VLAREM-trein 2015/zomertrein)

Op 18 maart 2016 heeft de Vlaamse Regering een nieuwe reeks wijzigingen van het VLAREM en aanverwante wetgeving goedgekeurd (de VLAREM-trein 2015). Deze wijzigingen werden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 26 augustus en treden in werking op 5 september (tien dagen na publicatie). 
 

In dit artikel wordt vooral ingegaan op de wijzigingen die voor de steden en gemeenten belangrijk zijn.

 

BBT-studies

Een aantal Vlaamse BBT-studies wordt vertaald in titel II van het VLAREM. Het gaat hierbij over de BBT-studies voor:

- de verwerking van externe bedrijfsafvalwaters en vloeibare/slibachtige bedrijfsafvalstromen;

- de verf-, lak-, drukinkt- en lijmproductie;

- de grafische sector;

- de asfaltcentrales;

- de oppervlaktebehandeling van metalen en kunststoffen.

 

Vereenvoudigde toepassing van de geluidsnormen bij bevoorrading

 

Elke dag worden supermarkten bevoorraad met talloze voedingswaren en goederen. Heel wat vrachtwagens rijden steden en gemeenten in en uit. Om de impact van die activiteiten op onder meer de verkeersdrukte en de verkeersveiligheid in te perken werd er in 2010 gestart met de PIEK-projecten. In deze projecten werd de mogelijkheid tot stille en duurzame belevering van supermarkten buiten de piekuren nagegaan.

 

Er werd onderzocht in welke mate deze belevering verplaatst kan worden naar de dagrand (6 – 7 uur en 19 – 23 uur) en welke invloed dit zou hebben op enerzijds mobiliteit (verkeersdrukte en –doorstroming, verkeersveiligheid,…) en anderzijds het voldoen aan de in het VLAREM opgenomen geluidsnormen waaraan een groot deel van de supermarkten gebonden is omwille van het feit dat hun koelinstallaties ingedeeld zijn als hinderlijke inrichting volgens bijlage 1 van titel I van het VLAREM.

 

Omwille van het lawaai dat door de belevering veroorzaakt wordt, is dit in veel steden en gemeenten op dit ogenblik niet toegelaten in de dagrand. Op basis van de resultaten van dit onderzoek werd specifiek voor laad- en losverrichtingen bij de supermarkten die ingedeeld zijn als hinderlijke inrichting, een nieuw kader van geluidsnormen uitgewerkt. Om de toepassing ervan te vereenvoudigen, werden de nieuwe geluidsnormen omgezet naar corresponderende afstandsregels voor het grootste deel van de supermarkten ten opzichte van de dichtstbijzijnde woningen, rekening houdend met de infrastructuur van de inrichting en het al dan niet gebruiken van geluidsarm logistiek materiaal.

Afvalwater afkomstig van evenementen

Het afvalwater afkomstig van evenementen wordt beschouwd als huishoudelijk afvalwater maar wordt kortstondig gedurende één of enkele dagen geloosd en is bovendien vaak erg geconcentreerd. Niet op alle locaties waar evenementen worden georganiseerd, is er bovendien een adequate afvalwaterinfrastructuur aanwezig. Daarom wordt nu bepaald dat dit afvalwater minstens moet gezuiverd worden met een individuele behandelingsinstallatie waarvan de capaciteit is afgestemd op de aan te sluiten vuilvracht. Een alternatief is het afvoeren naar een externe waterzuiveringsinstallatie.

 

Container of aangepaste recipiënt?

Artikel 5.2.2.1.1, §4, van titel II van het VLAREM bepaalt dat op containerparken de afvalstoffen rechtstreeks in containers moeten worden opgeslagen, tenzij anders bepaald in de vergunning. 

Steeds meer worden specifieke fracties omwille van hun aard of omvang op een andere wijze opgeslagen (bigbags, stortvakken, …). Om overbodige vergunningsprocedures te vermijden, wordt de formulering van dit artikel aangepast, waarbij er wordt gesteld dat de afvalstoffen altijd gescheiden worden opgeslagen in aangepaste recipiënten of stockageruimten. 

 

Oranje Carrousel

Bij controles door toezichthouders werd vastgesteld dat er geregeld een soort ‘oranje carrousel’ ontstaat waarbij de erkende milieudeskundige diverse keren na mekaar een oranje klever of plaat aanbrengt, waardoor brandstofhouders in gebruik mogen blijven, maar binnen de zes maanden aan een bijkomend onderzoek moeten worden onderworpen. Dergelijke oranje carrousel brengt echter geen oplossing op het terrein. Daarom mag bij de bijkomende controle niet meer opnieuw een oranje klever of plaat worden aangebracht als de oorspronkelijk vastgestelde gebreken niet werden gecorrigeerd. In dat geval moet een rode klever of plaat worden aangebracht, zodat de houder pas terug mag worden gevuld als de gebreken werden gecorrigeerd en de houder met positief aan een nieuwe controle werd onderworpen.

 

Slagschaduw door windturbines

Er worden soepelere maar bindende normen voor slagschaduw door windturbines op industrieterreinen ingevoerd om zo de inplanting van windturbines op de door het beleid gekozen preferentiële locaties (industrieterreinen) te faciliteren. Voor woningen echter blijft, ook in industriegebieden, de bestaande norm van 8 uur per jaar en 30 minuten per dag behouden, conform het advies van de Hoge Gezondheidsraad.

 

Vereenvoudigde monitoring geluidsniveau

Voor ingedeelde inrichtingen met muziekactiviteiten en schouwspelzalen geldt een meetverplichting waarbij de het geluidsniveau in de inrichting continu bewaakt moet worden door de exploitant of een door hem aangestelde persoon. De exploitant moet niet langer de toezichthouder op de hoogte brengen maar de overschrijding van de geluidsnormen onmiddellijk remediëren. Dit zorgt voor een administratieve vereenvoudiging, zowel voor de exploitant als voor de toezichthouder.

 

Verbranding van biomassa-afval in open lucht

De bepalingen inzake de verbranding van biomassa-afval in open lucht worden licht gewijzigd. Dit heeft bijvoorbeeld betrekking op plantaardige afvalstoffen afkomstig van bos- en natuurgebieden of landbouwactiviteiten, maar ook op kampvuren en kerstboomverbrandingen.

 

Nieuw hoofdstuk omtrent stofemissies

Ten slotte wordt een nieuw hoofdstuk 6.12 ingevoerd met als doel het beheersen van stofemissies tijdens bouw-, sloop- in infrastructuurwerken in openlucht. Via doelgerichte en efficiënte maatregelen moet de uitstoot teruggedrongen worden zodat de fijn stof daggrenswaarde er op een duurzame manier wordt gerespecteerd. Dat is in het bijzonder van belang vanwege de hoge blootstelling van de bevolking.​

Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Lees meer in OmgevingConnect

Al onze nieuwsberichten in uw mailbox?

Schrijf u in op onze gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...