De omgevingsvergunning leidt tot een hele reeks wijzigingen aan de stedenbouwkundige en milieuvergunning. Enkele voorbeelden:
- de beslissingsbevoegdheid over milieu en ruimtelijke ordening komt te liggen bij één bestuursniveau;
- wie als bevoegde overheid zal optreden, wijzigt aanzienlijk;
- onlosmakelijk verbonden aspecten moeten op straffe van onontvankelijkheid in één omgevingsvergunningsaanvraag worden opgenomen;
- voor complexere projecten kan vooraf een projectvergadering worden aangevraagd;
- een niet-reactie tijdens het openbaar onderzoek leidt tot de onmogelijkheid om beroep aan te tekenen;
- de effectenbeoordeling wordt geïntegreerd in de vergunningsprocedure;
- elk bestuurlijk beroep heeft in principe schorsende werking;
- beslist de overheid niet tijdig, dan moet zij tot een uitdrukkelijk vergunningsbesluit worden gedwongen via een dwangsomsysteem;
- elke omgevingsvergunning is in principe eeuwigdurend, mits een regelmatige bijstelling van voorwaarden, voorwerp en duur van het milieu-onderdeel van de vergunning;
- als kers op de taart: de digitale omgevingsvergunningsaanvraag.
Isabelle Larmuseau, Raf Barzeele en Koen Dewulf zijn sinds juli 2011 nauw betrokken bij de totstandkoming van deze nieuwe vergunningenregelgeving. Zij zijn dan ook uitstekend geplaatst om u de theorie én de concrete weerslag op de ruimtelijke ordenings- en milieupraktijk in detail toe te lichten.
Deze opleidingsdag op donderdag 12 januari 2017 vertrekt van één gezamenlijke PowerPointpresentatie, waarbij de drie sprekers van begin tot einde afwisselend aan het woord komen. Een maximale kennisoverdracht is op die manier verzekerd!
Voor een gedetailleerd programma en hoe inschrijven kunt u HIER terecht.