Vandaag verscheen in het Staatsblad het Besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2017 wat betreft nadere regels als het omgevingsloket en het uitwisselingsplatform wegens technische storingen onbeschikbaar zijn.
Het besluit voorziet een regeling voor algemene technische storingen van korte duur, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen enerzijds de gevolgen voor het indienen en anderzijds de gevolgen voor het behandelen van dossiers. Daarnaast is er ook een regeling voorzien bij langdurige algemene technische storingen:
- Als zich tijdens het behandelen van een aanvraag, een verzoek, een melding of een beroep gedurende één of meerdere dagen een algemene technische storing heeft voorgedaan, dan worden alle advies- en beslissingstermijnen, alsook de termijn van het openbaar onderzoek vermeld in het Omgevingsvergunningendecreet en in het uitvoeringsbesluit, opgeschort op de dag of de dagen van de algemene technische storing.
- Als het departement vaststelt of op basis van technische indicaties verwacht dat een langdurige algemene technische storing de digitale indiening of de behandeling van aanvragen, verzoeken, meldingen of beroepen in het gedrang brengt of zal brengen wordt de Vlaamse minister, bevoegd voor de ruimtelijke ordening, gemachtigd om tijdelijk de analoge indiening en behandeling toe te laten of te verplichten.
- De beslissingstermijnen in geval van langdurige technische storingen met een analoge zending ingediende aanvragen, verzoeken of meldingen worden dan ook met veertien dagen verlengd. De adviestermijnen blijven evenwel ongewijzigd. Na een analoge behandeling bezorgt het bevoegd bestuur de beslissing aan het departement, dat zal instaan voor het aanvullen van het omgevingsvergunningenregister.